Door het inzetten op duurzaam werken kan een scale up zich op verschillende manieren onderscheiden van andere (grotere) marktspelers. In de ‘second war for talent’ biedt duurzaam werken als kerngedachte van employer branding de scale up het voordeel om geëngageerde medewerkers te behouden en nieuw talent aan te trekken. Het is noodzakelijk dat een scale up zich niet alleen bewust is van het ‘waarom een (potentiële) medewerker voor de organisatie wil werken’ (de Employee Value Proposition) maar ook over deze ‘waarom-boodschap’ consistent communiceert. In de huidige en toekomstige werkcontext wordt het alsmaar belangrijker dat mensen zich kunnen connecteren met de missie en ambities van een organisatie. Zo kan goede storytelling (potentiële) medewerkers met elkaar verbinden door werkervaring, noden en behoeftes te delen.
Duurzaam werken draagt ook positief bij aan de shift van lifetime employment naar employability (werk- en wendbaar werk). Het vergt een continue investering in vandaag en morgen om een werkomgeving te creëren die kennisdeling – en opbouw faciliteert. Van cruciaal belang hierbij is het stimuleren van individuen om de verantwoordelijkheid op te nemen voor hun eigen talent- en loopbaanontwikkeling.
Duurzame scale ups zetten maximaal in op hun sterktes waardoor ze in staat zijn om flexibeler om te gaan met verandering en zij als het ware mee ademen met hun omgeving. Op die manier kan er niet alleen op een gezonde manier aan de toekomst worden gebouwd maar wordt ook het welzijn van de medewerkers oa. een evenwichtige work/life balans nu en in de toekomst gegarandeerd.