Hoe blijf je tijdens de lockdown toch bereikbaar voor je klanten, als was je in volle bezetting op kantoor?
Bij Dstny communiceren we via een softphone-oplossing: telefoniesoftware waarmee we vanaf elke pc, smartphone of tablet online bellen, chatten en virtueel vergaderen – binnen één eigen, gesloten cloudnetwerk. En dat is een zegen bij het thuiswerken.
Onze vaste lijnen en de gsm’s van onze collega’s zijn via een telefooncentrale in de cloud met elkaar verbonden. Zo schakelen we oproepen vlot naar elkaar door – waar we ook zijn en via welk toestel we ook communiceren. Die telefooncentrale beheren we eenvoudig vanop afstand via een onlineportaal. We zetten een keuzemenu op voor de inbeller en bepalen bij welke collega de oproep binnenkomt. Is die even niet beschikbaar, dan zorgt een watervalfunctie ervoor dat de beller automatisch een andere medewerker aan de lijn krijgt – volgens de vraag die de klant via het keuzemenu opgaf. Het is dus erg belangrijk dat de opties voor het keuzemenu juist zijn ingesteld, zodat klanten zo snel mogelijk hulp krijgen van de juiste persoon.
Ieder van ons houdt bovendien via zijn pc-scherm zicht op collega’s, klanten en projecten. Doorverbinden naar een collega thuis? Op het portaal zien we meteen wie de telefoon kan opnemen. Heeft onze klant een vraag over een lopend project? In het geïntegreerde CRM raadplegen we de statusupdate, zien we meteen wie van onze collega’s voor de opdracht verantwoordelijk is en schakelen we door. Dat is een geruststelling voor onze klanten, ze weten dat ze meteen de juiste persoon aan de lijn krijgen.
En dan zijn er de samenwerkingstools van de softphone. Als we die gebruiken, lijkt het tijdens meetings alsof we in dezelfde ruimte zitten: we zien elkaar, delen schermen en notities of geven commentaar via de chat. Niet alleen handig, maar ook erg veilig omdat we niet met open systemen werken .
Speciaal voor onze klanten deelden we een handleiding waarmee ze de softphonesoftware ook in hun cloudoplossing kunnen integreren. Zo kunnen al hun thuiswerkende medewerkers veilig en vanop een centraal portaal chatten, conference- en videocalls opzetten, de beschikbaarheid van een collega checken, en vooral: vlot naar elkaar doorschakelen. Willen onze klanten het aantal gebruikers later verminderen? Dan kan dat in een handomdraai.