Cloud computing heeft inderdaad heel wat voordelen. Maar het belangrijkste is toch dit: je kunt meer focussen op wat er voor jou echt toe doet – je klanten. Je hoeft niet wakker te liggen van IT-logistiek, zeg maar: je moet er niet voortdurend eigenhandig voor zorgen dat iedereen in je organisatie vlot en veilig kan werken, want je besteedt dat gewoon uit. Dat geeft je de nodige tijd en ruimte om met je kerntaken in de weer te zijn.
Nog zo’n geweldig voordeel: de kostprijs. In plaats van te investeren in dure servers en infrastructuur, of in softwaretoepassingen die je op je computer draait, huur je die toepassingen. Je werknemers werken er vervolgens mee via het internet. Je hoeft dus ook geen onderhoudscontract te kopen, of te betalen voor updates - je werkt sowieso altijd met de laatste versie. Veel clouddiensten werken trouwens met het ‘alleen betalen wat je verbruikt’-principe. Geen duur abonnement voor een dienst die je maar sporadisch gebruikt, dus. Een bedrijf dat e-mail of data-opslag aanbiedt, is waarschijnlijk ook gespecialiseerd in de materie: je bent dan ook goedkoper af dan wanneer je je eigen specialisten in huis haalt. En je mag op beide oren slapen: de diensten van die derde partij zullen gegarandeerd veilig en efficiënt zijn.
Over security gesproken: is het inderdaad wel veilig om je bestanden en je soms gevoelige data bij een derde partij onder te brengen? Als hackers - en ze worden alsmaar driester en professioneler - kunnen inbreken in jouw IT-infrastructuur, waarom zou het hen dan niet lukken om de beveiliging van een host te verschalken? Een goed punt, maar weet dan dat veiligheid dé prioriteit is voor elke host: anders dan het IT-departement in een doorsnee organisatie hoeven zij hun tijd niet te verdelen tussen een dozijn andere problemen. Om maar te zeggen: ze hebben het in de hand. En daarbij: je medewerkers zijn zelf de zwakste schakel in je beveiliging, het loont dus om ze goed te sensibiliseren.
Jezelf beschermen tegen cybercrime? Dat doe je met deze tips.
Benieuwd hoe Dstny jouw organisatie veiliger maakt? Lees hier meer over de next-generation firewall van Palo Alto
Een ander voordeel is de vlotte schaalbaarheid. Als je bedrijf uitbreidt, kan je makkelijker gebruikers toevoegen; als je inkrimpt, kan je abonnement op deze of gene dienst zonder te veel rompslomp mee krimpen. Je kan online softwaretoepassingen ook gerust een tijdje uitproberen zonder dat je dure licenties koopt: zo weet je of ze iets voor jou zijn of niet.
Door toepassingen in de cloud te gebruiken, kunnen je medewerkers ook beter samenwerken. Ze hoeven niet fysiek in dezelfde ruimte te zitten om vlotjes te brainstormen of aan een presentatie te werken: dankzij cloudcommunicatie kunnen ze videobellen, chatten en bestanden versturen alsof het niks is. En die cloudcommunicatie op maat maakt niet alleen hun leven makkelijker, ook je klanten zullen er wel bij varen, want je bent altijd bereikbaar voor ze.
Lees hier alles over cloudcommunicatie
Hoe cloudcommunicatie je dienstverlening een boost geeft? Ontdek het hier