Met de komst van het telewerktijdperk is het goed om een VoIP (Voice over Internet Protocol) oplossing onder de loep te nemen. Want dat zorgt ervoor dat je gemakkelijker vanop afstand communiceert met elkaar: een zegen dus bij het telewerken. Maar wat is VoIP nu eigenlijk, hoe werkt het? En vooral: welke voordelen biedt VoIP je bedrijf?
Voice over IP of VoIP staat voor Voice over Internet Protocol. Simpel gezegd: bellen over het computernetwerk. Je sluit je telefooncentrale of telefoontoestel niet meer aan op het telefoonnetwerk, maar direct op het internet - via elke bestaande internetverbinding. Met VoIP zitten je telefonie en internet dus op hetzelfde netwerk. Bij Dstny kan je zelfs gebruik maken van een telefooncentrale in de cloud.
Vroeger hadden bedrijven een aparte infrastructuur voor hun telefonie en hun computernetwerk. Bellen deed je via een kabel naar een telefooncentrale, internetten via een aparte netwerkkabel die op je computernetwerk was aangesloten. Al je werknemers hadden hun eigen kabels nodig. Als je bedrijf meerdere kantoren had, moest je per fysieke vestiging ook een eigen telefooncentrale voorzien. Voor bedrijven die steeds groter werden of meerdere vestigingen hadden, was die situatie onhoudbaar.
Een eerste optimalisatie bestond eruit om die combinatie van analoge met digitale telefooncentrales te vervangen door één overkoepelende hoofdcentrale. Waarbij de telefoons verbonden waren met deze centrale via VoIP en dus via het computernetwerk. De toegang naar je operator en de buitenwereld was nog steeds op basis van de oude ISDN technologie. Die oplossing was best duur en niet heel schaalbaar. Afhankelijk van je aantal werknemers had je meerdere ISDN-lijnen nodig met meestal ook de nodige extra hardware op je centrale. Vaak kon de telefooncentrale deze hardware niet aan en diende je dus een nieuwe aan te schaffen.
De laatste jaren wordt ISDN dan ook hoe langer hoe meer vervangen door VoIP. Gedaan met de ISDN-lijn naar je operator, met VoIP hergebruik je jouw internetconnectie om met het publieke telefoonnetwerk verbinding te maken. Sterker nog, je kan hierbij kiezen voor een telefooncentrale in de cloud en alle voordelen die deze met zich meebrengt.
VoIP heeft een hoop voordelen tegenover de klassieke telefonie.
En er is meer. Moderne VoIP-telefooncentrales maken naast telefonie ook integraties met andere applicaties mogelijk. Je kunt je telefonie in je CRM of ERP-systeem integreren, bijvoorbeeld. Zo kun je zowel mails, telefoontjes als chatsessies door hetzelfde systeem sturen.
VoIP staat op het punt de klassieke telefonie te vervangen. In Noord-Europa en Nederland gebeurde dat al grotendeels. Frankrijk en België schakelen ook meer en meer over. En terecht. Voice over IP biedt bedrijven immers de voordelen van de flexibiliteit die ze nu zo nodig hebben. En met de recente technologische evolutie is er geen kwalitatief verschil meer tussen klassieke telefonie en Voice over IP. De VoIP-providers bouwen standaard enkele ‘quality of service’-mechanismes op hun internetlijnen in die de geluids- en netwerkkwaliteit op elk moment gegaranderen.
Het is duidelijk: VoIP maakt het (bedrijfs-)leven efficiënter en sneller. Dankzij VoIP wordt telefonie een alsmaar kleinere schakel in een groter communicatiesysteem, waarbij de grens tussen verschillende applicaties steeds meer vervaagt.