Vroeger hadden bedrijven een aparte infrastructuur voor hun telefonie en hun computernetwerk. Bellen deed je via een kabel naar een telefooncentrale, internetten via een aparte netwerkkabel die op je computernetwerk was aangesloten. Al je werknemers hadden hun eigen kabels nodig. Als je bedrijf meerdere kantoren had, moest je per fysieke vestiging ook een eigen telefooncentrale voorzien. Voor bedrijven die steeds groter werden of meerdere vestigingen hadden, was die situatie onhoudbaar.
Een eerste optimalisatie bestond eruit om die combinatie van analoge met digitale telefooncentrales te vervangen door één overkoepelende hoofdcentrale. Waarbij de telefoons verbonden waren met deze centrale via VoIP en dus via het computernetwerk. De toegang naar je operator en de buitenwereld was nog steeds op basis van de oude ISDN technologie. Die oplossing was best duur en niet heel schaalbaar. Afhankelijk van je aantal werknemers had je meerdere ISDN-lijnen nodig met meestal ook de nodige extra hardware op je centrale. Vaak kon de telefooncentrale deze hardware niet aan en diende je dus een nieuwe aan te schaffen.
De laatste jaren wordt ISDN dan ook hoe langer hoe meer vervangen door VoIP. Gedaan met de ISDN-lijn naar je operator, met VoIP hergebruik je jouw internetconnectie om met het publieke telefoonnetwerk verbinding te maken. Sterker nog, je kan hierbij kiezen voor een telefooncentrale in de cloud en alle voordelen die deze met zich meebrengt.